Ćwiczenia zdolności językowych
Ćwiczenia rozumienia (percepcji i interpretacji znaczenia)
- Róznicowanie słyszanych głosek, sylab, słów (chory ocenia: to samo - inne);
- Wykrywanie błędów w nazwach podawanych słuchowo (czy słowo poprawne czy nie);
- Dopasowywanie nazw (mówionych) do przedmiotów (realnych lub na obrazkach);
- Rysowanie przez chorego przedmiotów, które są desygnatami podanej słownie nazwy (odbudowa znaczenia);
- Układanie rozsypanek literowych słów o różnym znaczeniu;
- Wskazywanie przedmiotów na planszy wg różnych cech (nazw, właściwości, kategorii, definicji);
- Wybieranie spośród różnych obrazków tych, które mają związek znaczeniowy z podanym słowem;
- Wykonywanie poleceń (jedno- i wieloczłonowych);
- Odpowiedzi tak/nie na różne pytania;
- Sortowanie nazw wg podanych kategorii;
- Rozumienie zdań (wskazywanie obrazków sytuacyjnych przedstawiających treści wyrażone w zdaniu);
- Zamiany zdania w stronie czynnej na bierną i odwrotnie - porównywanie znaczenia.
Aktualizacja nazw
- Wyszukiwanie nazwy ułatwiane kontekstem (np. uzupełnianie zdań brakującym słowem);
- Różne formy "podpowiadania" (pierwsza głoska, związek frazeologiczny);
- Utrwalanie wzorca brzmieniowego nazwy przez używanie jej w różnych kontekstach;
- Tworzenie antonimów i synonimów do podanych nazw;
- Analizowanie nazwy (na jaką literę się rozpoczyna, ile ma sylab, jakie słowo się z nią rymuje, itp.);
- Tworzenie prostych definicji pojęć, rysowanie desygnatów;
- Wyszukiwanie przymiotników do podanego rzeczownika;
- Wymienianie słów wg podanej kategorii (np. nazw potraw, roślin jadalnych).
Ćwiczenia tworzenia zdania
- Układanie zdań do treści przedstawianych na obrazkach (z różnymi modyfikacjami gramatycznymi);
- Odpowiadanie zdaniem na pytania do obrazka sytuacyjnego;
- Tworzenie pytań ogólnych i szczegółowych do określonego zdania;
- Układanie zdania z rozsypanek wyrazowych (do obrazka);
- Tworzenie zdań złożonych z kilku prostych;
- Ocena poprawności gramatycznej zdania, wyszukiwanie zdań o podobnej treści;
- Tworzenie wypowiedzi rozwiniętej wg szczegółowego planu;
- Włączanie melodii i rytmu przy wypowiadaniu zdania.
Źródło: Joanna Seniów, "Afazja - krótka charakterystyka objawów i terapii"